Annons:
Etikettallmänt
Läst 10485 ggr
Noriker
7/28/10, 1:32 AM

gammal motorcykel !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad det är för märke på den här gamla rostiga hojen ?, motorn är iallafall en Sachs och den är tvåväxlad, Det är allt jag vet !

Annons:
Janne64
7/29/10, 2:44 AM
#1

Gissar på Rex. Vet inte vad de hade för motor men en kompis har en Rex -38 och den liknar lite din.

karin46
7/29/10, 6:45 PM
#2

jag tycker det liknar en ombyggd cykel och gissar därför på ett hembygge, skulle tippa på sent 40-tal - tidigt 50 tal.

Noriker
8/2/10, 1:28 AM
#3

Tack #1 Rex verkar vara rätt gissning !. #2 Om det nu är ett hemma bygge så är den iallafall skattad och har nummerplåt på den tiden godkänd för trafik.

Felix-97
8/29/10, 8:37 PM
#4

Funkar den? XD

brunette
11/28/10, 10:57 PM
#5

HAHAHAHAHAHAH gamlaste motorcykel elr cykeln jag har sett xD

brunette
11/28/10, 10:57 PM
#6

Dubbelpost//medde

Annons:
MattiasNowak
1/17/11, 4:04 PM
#7

#0 Fick du reda på exakt vad det var för motorcykel?

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Ballo
1/22/11, 8:29 AM
#8

I lidköping fick jag äran att parkera vis sidan om denna.

MC

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

medde
1/22/11, 12:37 PM
#9

#8 Vilken läckerbit!7Tack för du visar bilden härinne, jättekul att se denna fina bild

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Björnidet
5/5/12, 12:11 AM
#10

Detta är ingen Rex, för de hade aldrig Sachs motorer. MC:n är en NV av modell NV8 och fanns fram till slutet av fyrtiotalet. MC:n på bilden kan vara från slutet av 30-talet. Den har en motor på 98 cc.

Rex hade uteslutande Villiers motorer med dubbla ljuddämpare och kallades för Midget och ser inte ut som den på bilden.

Framgaffeln skvallrar att MC:n kan ha blivit utrustad med den någon gång på 40 talet. Om du hittar ramnumret kan du säka via ett landsarkiv efter det gamla registreringsbevis cykeln hade och den är inget hembygge.

Är den till salu?I så fall skickar du mig ett PM via min sida.

Björnidet
5/5/12, 9:19 AM
#11

Har tittar närmare på bilden av din MC och ser att pakethållaren är av plattjärn, detta tyder på att MC:n är ifrån 1930 talet. Stråkastaren hör inte till cykeln det är en lampa ifrån en cykel, sadeln är också utbytt, den sadel som sitter på kommer troligen ifrån en svart husqvarna 118 cc ifrån 1946.

Framgaffeln som kallas paralellogramgaffel fanns som universial tillbehör i slutet av 1940 talet, den rostiga bensintanken skall vara helkromad och av NV modeller fanns det en som kallades för NV-Kurir och var en NV 8 med 98 cc motor. Motorn är tvåväxlad, (hel och halvfart) och dessa brukar fungera rätt bra med jämn och fin gång.

Objektet du har på bilden behöver en rejäl omgång med helrenovering och jag rekomenderar att inte försöka starta den innan man river ner motorn och renoverar. Orsaken till det är att alla lager i motorn kan vara rostangripna vilket medför att de skär fast och börjar vrida sig loss ifrån sitt säte med katastrofal skada som följd, just därför renovera före första startförsöket.

Upp till toppen
Annons: