Annons:
Etikettmc-sport
Läst 5213 ggr
Ellenfyrkant
2010-08-14 22:53

Köra cross i skogen, vart ?

Jag har en EU-moped i crossmodell som jag vill köra med i skogen. Men finns det någonstans däer jag har lov att köra i skogen om jag inte äger egen mark ?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Bogey
2010-08-16 02:31
#1

Tyvärr säger terängkörningslagen att motorfordon inte får köras i terrängen. Endast på väg eller led avsedd för motorfordon.

Bästa sättet att kringå det är att leta fram gamla traktorvägar. De är sällan mer än 2 hjulspår men det är ändå att anse som led för motorfordon. Glad Lagen är rätt luddig i det fallet.

Ellenfyrkant
2010-08-16 13:10
#2

#1 Okej, tack för tipset ! Glad

Påtal om det.. När jag och några till var på skolan och körde fyrhjuling (här kör vi även traktor), vi var påväg till en stor övningsplan, då kör och hoppar en person med cross hej vilt fram och tillbaka i skogen på skolans vägar. Det kan väl inte vara okej ? Han störde ju oss eftersom vi behövde vara ololiga för att han inte skulle dyka upp..

Mvh Ellenfyrkant

Bogey
2010-08-16 13:38
#3

Jo, kraftledningsgator är också ett tips. Det brukar finnas spår efter kraftbolagets servicefordon under dessa så där kan man också hävda att det finns led för motorfordon. Dock kan nån annan hävda att det endast är för yrkesmässig körning.

Står det nånstans att obehörig trafik inte får förekomma på skolans vägar? Annars kan det vara svårt att hävda att andra inte får köra där.

Ellenfyrkant
2010-08-16 14:09
#4

#3 Riskerar man att böta för detta ?

Vet ej om det står någonstans, inte vad jag lagt märke till men mycket möjligt att det finsn en skylt någonstans.

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: