Annons:
Etikettutbildning
Läst 3316 ggr
nera
2009-09-04 20:00

Om MC-körkort

Nu tänkte jag ställa en kontroversiell fråga till er alla därute.

Förr så fick man ju sitt MC-körkort med på köpet, i det vanliga körkortet för bil. Och nu undrar jag vad ni tycker om ifall att man aldrig har kört mc - och plötsligt får för sig att skaffa MC, bara för att man har ett MC körkort på körkortet - Ska man då genomgå en MC-kurs för att lära sig mera om MC och även bättra på sina kunskaper i körning överhuvudtaget? För hur som helst så är det inte riktig samma sak att föra fram en MC som det är att köra bil.

Man kan ju t e x bara jämföra med dem som tog bilkörkort på 30-40 talet. De vet ju knappt vad en rondellkörning är i dagsläget. Så egentligen tycker jag att när man blir till åren kommen, så borde man egentligen bättra på sina körkunskaper, oavsett. Det borde ligga i allas eget intresse, för trafiksäkerhetens skull också.

Jag behöver inte mer än gå till mig själv. Idag så har det tillkommit en hel hög med nya trafikskyltar och diverse annat, som inte alls var aktuellt då jag tog körkort i början på 80- talet.

Så vad säger ni gott folk. vad tycker ni om denna frågeställning?

Annons:
MattiasNowak
2009-09-04 20:16
#1

Jag tycker nog att man ska ha en liten grundkurs.

Den kan ju vara frivillig eller så men det vore nog helt klart varit bra. Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-04 20:31
#2

Ja, för som jag sa så bode det egentligen ligga i allas intresse.

Läste en artikel i MC folket förut, där stog det att det var många fall av mc olyckorna som dessa förare stod för. Som fått körkortet med på vanliga körkortet och aldrig fört fram en mc.

Detta gällde även "återfallsknuttar"

MattiasNowak
2009-09-04 20:34
#3

Kan tänka mig det. Kan lätt bli farligt om man aldrig kört innan eller inte kört på länge.

Alternativet hade varit en handbok med övningar man kunde gör på typ inhägnat område eller nåt åt det hållet.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-04 20:38
#4

Precis. En instruktionsbok i körning av nåt slag i a f. med lite tips och råd.

Fast erfarenhet är ju den bästa grejen ändå. En instruktörslektion är nog det bästa skulle jag tro , med tanke på både  broms och kurvteknik också.

Jag vet ju bara själv då jag övningskör med gubben bakppå, på Trans Alpen, så känns det lite vingligt ibland. Det tar på krafterna att både hålla koll på cykeln och trafiken runt omkring ju…Tungan ute

MattiasNowak
2009-09-04 20:40
#5

Japp, det är inte det lättaste att köra motorcykel.

Jag har gjort det hela livet i princip så för mig är det inga större problem men även jag stöter på "hinder" ibland.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-04 20:41
#6

Kan tänka mig att du är uppvuxen på en mc - precis som min gubbe

Annons:
MattiasNowak
2009-09-04 20:43
#7

Precis så det är. Man har det i blodet på nåt sätt. Glad

Jag tror i alla fall att det är som du säger att en kurs är nog det bästa alternativet. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-09-04 20:46
#8

Jag har tjatat på min gubbe att vi ska åka till en enslig övningskörningsbara så jag får köra Trans Alpen ensam. Så jag får känna in hur den känns att sitta ensam på och köra. Utan trafik att bry sig i. Men detta har bara stannat vid ett önskemål än så¨länge Tungan ute

Bara det kan ju vara en bra början tror jag. Att få bekanta sig med cykeln utan externa störningsmoment.

MattiasNowak
2009-09-04 20:49
#9

Ja, precis. Det är bra att öva upp lite grunder med nån mer rutinerad på motorcykeln men sen är det nog viktigt att som du säger känna på den själv utan nån mer sittande på.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
2009-09-06 00:53
#10

Jag tycker definitivt man ska ta en kurs. Jag fick visserligen inte MC-kortet på köpet utan jag tog det samtidigt med bil-kortet.

Sen blev det av olika anledningar ett litet MC-uppehåll på en sådär 20år eller så innan det blev hoj igen 2005. Nästan det första jag gjorde efter att ha skaffat hojen 2005 var att gå en sån där avrostningskurs som SMC anordnar varje vår.

Sen har jag deltagit i flera kurser anordnade av SMC. Sen 2007 har jag deltagit i SMC's BKK'er (Broms och KurvKurser) i Amsberg. Kolla gärna på bilderna.

Att delta i BKK'er är nått jag tycker alla ska göra lite då och då oavsett hojtyp. Fruktansvärt nyttigt att öva kurv och bromsteknik och lära känna hojen gränser. Förutom att man blir en bättre, säkrare och tryggare förare på vägen är det också tokroligt.

Upp till toppen
Annons: