Annons:
Etikettallmänt
Läst 2000 ggr
MattiasNowak
2009-08-26 18:51

Olycka på motorcykel

Har du varit med om nån olycka på motorcykel?

Var den allvarlig?

Vad hände?

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
KarolinaNowak
2009-08-26 19:10
#1

Andra gången jag skulle köra min mans Honda XR600 så slutade det lite illa. Jag hade motorcykeln igång och kopplingen inne, la i ettan och skulle köra iväg.

Det jag inte tänkte på var att crossen stod på lösgrus och jag skulle svänga. Detta kombinerat med att kopplingen släpptes lite hårt innebar att det blev en totalvurpa.

Som tur är så blev det inga större skador varken på mig, min man eller på crossen. Inte mer än ett par stora blåmärken i alla fall.

Som ni förstår så är det därför jag istället kör fyrhjuling. Tungan ute

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

MattiasNowak
2009-08-26 19:16
#2

Jag har definitivt varit med om ett flertal olyckor under åren, har många ärr och övriga skador på grund av det, har som tur är aldrig brutit något men har lyckats få två revben spräckta.

Den värsta olyckan var dock när jag var elva år och körde cross som vanligt, körde aldrig på bana utan har alltid hållt mig i skogen och på grusvägar.

Jag kommer i fullt ös och hoppar över ett krön, på andra sidan kommer en annan cross, olyckan är ett faktum. Jag landar på hans styre och studsar upp så jag slår i hans hjälm med framhjulet varav han flyger av sin cross.

Jag får en rejäl flygtur och crossen en ännu värre sådan. Jag landar och lyckas bara stuka handleden, efter det landar crossen. Styränden rakt i ryggen, som tur är bredvid ryggraden.

Han jag krockade med låg med nack-krage i tre månader med stukad nacke. Jag kände inte av något direkt förrän jag var runt 18-19 år, då började ryggen strula på just den punkt där jag fått cross-styret.

Jag inser idag att det kunde gått mycket värre än det gjorde och jag är otroligt glad att det bara blev en "liten" skada på oss båda.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
2009-08-26 21:41
#3

Blev trängd av mötande bil i skymd tvär kurva på smal byväg. (klicka även på satellit och zoma för detaljer)

Rundar en häck och konstaterar att det finns en bilsida där mitt ben kommer att vara om 1 sekund. Bromsar ut bakändan för att trycka in hojen i häcken. Jag undgår bilen med kroppen, men min väskhållare hakar tag i hans framskärm så jag far fram över tanken och tappar taget om styret med ena handen och vinglar omkull.

Som tur gick det inte speciellt fort, max 45, men min högerfot fastnar under hojen och vrids så jag sträcker några ledband. Smärtan gick över på några dar men det tog nästan ett halvår innan det var helt bra. Det kändes som foten glappade och den hade lite dålig stadga vilket inte var så skönt när man gillar att spela innebandy.

Inga vittnen och båda skickar in skadeanmälan, men skuld gick ej att avgöra enligt försäkringsbolaget.

MattiasNowak
2009-08-26 21:45
#4

Ohh, låter inte skönt.

Tråkigt när dom inte kan avgöra vem som gjort fel också.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Bogey
2009-08-26 21:53
#5

#4 Nej det var inte så skönt, men man får vara glad att inga ledband gick av. Det hände 2006 och så vidt jag själv kan bedöma är jag i.a.f. återställd nu :-)

Kan inte säga att din olycka lät speciellt skön heller och det känns som du hade en större potential till betydligt värre skador än vad jag hade även om det gick förhållandevis bra för dig med.

MattiasNowak
2009-08-26 23:16
#6

Jo, ryggen strular väl hela tiden. Har svårt att utföra tyngre sysslor under en längre stund.

Men jag har även lärt mig att ställa upp min smärt-tröskel så jag känner inte så mycket smärta längre. Inget negativt som inte har nåt positivt med sig. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
nera
2009-08-27 19:40
#7

Oj, vad ni varit med om. Fy då! Oskyldig

Våran grabb körde omkull ordentligt på en crossbana för två år sedan. Han körde stutt i ett gupp i ganska hög fart, så det blev ju tvärstopp så han flög över styret och landade på ryggen. Han svimmade av. han har fortfarande sviter av denna vurpa och får lätt ont i ryggen vid ansträngning. Var till en massör med honom efterråt ( vilket är rätt kontroversiellt då det gäller barn och massage) Men massören konstaterade i a f att inget var snett eller brutet i kroppen på honom.

Gubben min har väl vurpat en och annan gång, men det har hittills gåttt bra. Själv så hoppas jag innerligt att jag slipper uppleva en mc olycka överhuvudtaget. ( Vurpade med moppe däremot när man var fjortis)

Däremot så förlorade jag en god vän i en mc olycka för 26 år sedan just i dessa dagar på året, som jag brukade åka med på den tiden. Olyckan gick till som så att han fick vobbling på cykeln i inte alltför hög hastighet så han ramlade i en kurva och hasade över mötande vägbanan. Och hade det inte kommit någon bil då ( vägen var inte alls trafikerad just) så hade han klarat sig och levat idag! Men ödet ville tydligen annorlunda. Ni kan förstå att kvinnan som körde bilen blev rejält chockad. Lika så hans kompisar som var med denna ödesdigra dag. Gråter

MattiasNowak
2009-08-27 20:09
#8

Fy vad hemskt. Förvånad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-27 23:02
#9

Det här är ju inte klokt. Jag satt här och skrev just  i denna tråden innan jag skulle åka och handlade lite. I en ganska så tvär kurva i bostadsområdet nedanför där jag bor , så höll jag på att få två st leriga crossåkare på huven! Förvånad Mitt inne i stan.  Jisses.

Trodde inte det var sant. De ginade så i kurvan så det var verkligen nära ögat. Eller ska man säga huven…Skrikandes

MattiasNowak
2009-08-27 23:07
#10

Folk har tyvärr inget sunt förnuft längre. Rynkar på näsan

Hade dom haft det så hade dom nog varit lite mer försiktiga. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-27 23:10
#11

Ja jag känner mig rätt omskakad ännuför de kom så nära i kurvan så jag trodde att de skulel svepa i lacken.

Gubben undrade om de hade några reg plåtar , men jag fann mig tyvärr inte att kolla efter det. Såg bara snabbt i backspegeln hur de försvann i all hast. De var ju så leriga också så deras plåtar var nog inte så värst synliga i såfall. Obestämd

MattiasNowak
2009-08-27 23:12
#12

Ja, det är ju synd att vissa drar skam över oss andra offroad-åkare. Obestämd

En sån tur att det finns några vettiga människor kvar i alla fall. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

nera
2009-08-27 23:13
#13

Ohh ja! De flesta som åker off road är skötsamma vad jag vet.

Se bara på oss…hä-hä.. Tungan uteFlört

Annons:
MattiasNowak
2009-08-27 23:17
#14

Hehehe, precis. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: