Bildgalleri på Gamla militärmotorcyklar
Hitted en länk till bilder på gamla militärmotorcyklar
Så jag tänkte dela med mig
Om jag kommer ihåg rätt var det Jawan som hade ett rätt ovanligt kopplingsarrangemang med dels vanligt kopplingshandtag och dessutom när man trampade ner växelpedalen en liten bit så kopplade även den
Har nämligen hört en del historier om att man har startat maskinen dragit in kopplingen och lagt i en växel och haft foten kvar på växelspaken.
när sedan kopplingen på styret var släppt så gick inte cykeln framåt så dom har stått och gasat utan att komma någonstans ganska irriterade ända till dom tog foten från växelspaken och maskinen stack med en förare liggande förvånad på backen
Sen hade ju Husqvarna en modell med automatisk växellåda som skulle vara väldigt lättmeckad. Man lossade typ tre skruvar på sidan av motorn, drog ur den trasiga lådan och i med den nya. Sen var det bara att fylla i olja och köra igen.
Vad jag förstog så var det en lyckad konstruktion. Jag har kört en sån och det är otroligt äckligt att köra automatväxlad 2-takts "cross".
//Mattias
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Det är väl den modellen som dom kör med nu Husqvarna 256
Använder dom fortfarande det systemet? Jag körde en sån nån gång mitten av nittiotalet har jag för mig att det var. En kompis till mig hade fått tag i en sån. Verkar ju fungera bra i alla fall.
//Mattias
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
Det är mycket möjligt att den är bytad dom bytade ju ut en del fordon och vapen för några år sedan och håller fortfarande på
bla blev ju S vagnen bytad mot Leoparden (stridsvagnar) och dom fick in 6 hjulingar typ sådana FN kör runt i
Men jag såg hva:n i tjänst senast förra året
//Mattias - Nowakfoto.se
Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus
# 1 Jisses…Vilken chock