Annons:
Etikettallmänt
Läst 4337 ggr
MattiasNowak
5/23/11, 10:32 PM

Sökandet efter en "ny" enduro

Har nästan blivit helt klar med min Honda XL350R -84. Bara lite små detaljer kvar. Dock så tycker jag att den känns lite för "fin" för att leka grusväg med.

På grund av detta har jag tagit beslutet att köpa ännu en maskin. Det lutar för tillfället mot antingen en Honda XR600R vilket jag har haft innan eller så blir det förmodligen en Husqvarna TE 610, en modell som jag också haft tidigare.

Det tråkiga är att det inte är dom vanligaste cyklarna på marknaden, därför är det långt att åka för att köpa en i bra skick till vettigt pris. Har hittat ett par men inte många.

Har mejlat på en Husky 610 idag som känns väldigt intressant så vi får väl se hur det går med den. Hoppas, hoppas, hoppas…

Kommer lägga in uppdateringar efter hand jag hittar för- och nackdelar. Eller kanske rent av blir så att jag åker iväg och köper en maskin redan i helgen, man vet ju aldrig.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
MattiasNowak
5/26/11, 8:26 PM
#1

Så har jag kommit en bit på vägen. Åkte i tisdags iväg och köpte en Husqvarna 610 -92 runt 22mil hemifrån. Blev en lång roadtrip och vi var inte hemma förrän klockan var halv två på natten.

Nu står enduron i källaren med tokmycket lås på både maskinen och på källardörren.

Det jag tyvärr upptäckte dagen efter jag köpt den var att kylarna på den läcker lite grann. Kostar 500:- / styck för att laga och det känns så där. Känns lite vettigare att köpa ett par riktiga kylare till den men dessa kostar 1800:- / styck. Får se vad jag kommer fram till.

I övrigt så är den helt ok i skicket. Plasten är lite repig men har hittat en firma i USA som säljer nya plastdetaljer även till dessa äldre Husqvarnor. Motorn är nyrenoverad med ny vev, nya ventiler, nyrenoverad topp, ny kamkedja, ny vattenpump och lite sånt. Alltså helt ok skick.

Tänkte jag ska försöka ordna lite foton på den till helgen som kommer upp här i tråden.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
5/29/11, 5:42 PM
#2

Åter igen, nederlag..

Finns det inga ärliga människor längre?
Måste man verkligen ljuga när man säljer saker?
Varför kan man inte bara säga som det är och kanske gå ner lite i pris?

Gick ner i källaren idag för att göra service på motorcykeln. Jag gör alltid det när jag köpt nåt nytt för att veta att det är gjort.

Böjer mig ner och tittar in under motorn och ser att den är helt blöt. Hela undersidan flyter av olja. När jag var uppe och köpte den så var den helt torr, det kände jag efter med handen när jag kollade över den.

Hur kul är det att inse att den enduro man just köpt måste plockas ner totalt och renoveras? Inte så värst roande. Jag köpte den för att kunna köra med den.

Det verkar lite som att förra ägaren torkat rent motorn från olja och kylarna från glykol och dessutom rullat ut motorcykeln ur garaget för att man inte skulle se läckaget på golvet.

Har efter detta hittat ett tjugotal fel till. Inte det minsta roligt. Överväger för tillfället att köpa en annan enduro, kommer bara få spara pengar ett tag till, igen.

Nu känner jag att jag varit tillräckligt gnällig Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
5/30/11, 10:09 PM
#3

Har kontaktat en kille nu som har en annan Husqvarna 610. Om allt klaffar så kommer den stå i min källare till helgen.

Den nya är två år nyare och ser ut att vara i näst intill nyskick. Lite slitage finns ju naturligtvis. Den läcker ingen olja eller glykol och stötdämpningen är nyligen renoverad på den så det känns lovande.

Uppdatering kommer efter hand Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/1/11, 9:39 PM
#4

Imorgon är det dags. Har lagt handpenning på en till Husqvarna TC610. Ska bli gött att få hem en hel maskin.

Kommer slänga upp lite bilder på den till helgen förmodligen.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/2/11, 10:40 PM
#5

Har idag varit iväg och hämtat min andra Husqvarna 610. Den var vid första anblick väldigt mycket finare än den andra.

Imorgon ska jag ta mig en lite noggrannare titt på den. Ska väl bli en liten service med byte av stift och filter och sånt.
Ska se om jag kan ordna lite nya bilder på den nu i helgen också {#emotions_dlg.smile}

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/3/11, 8:58 PM
#6

Provkört idag, knackade lite i ventilerna men annars funkade den bra. Efter det så har det blivit några timmars meckande.

Det jag fått gjort idag:
* Justerat in ventilspelet
* Bytt kedja
* Bytt framdrev
* Bytt luftfilter
* Bytt sadel till en finare
* Monterat dom dubbla ljuddämparna

Ska ut snart ta lite foton på den. Mer provkörning blir det nog imorgon Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
MattiasNowak
6/3/11, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Blev ett litet photoshoot under kvällen. Lägger upp ett smakprov, resten kan ni se på min Flickr.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/6/11, 9:59 PM
#8

Idag blev det en liten grus-spräåååttar-åkning. Var väl ute i runt en timme och körde massa småvägar. Blev blandat mosse, grusväg, skogsväg och lite asfalt.

Det var jag med min Husqvarna 610 och en kompis med en lånad Husqvarna 400 -01.

Riktigt kul var det och Husqvarnan går helt underbart nästan hela tiden. Behöver ställa in förgasaren lite för den går lite risigt på låga varv och om man ligger på tomgång och ger gas så kan den dö helt plötsligt.

Smådetaljer kvar sen är den så grym som den kan bli.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Ballo
6/10/11, 5:38 PM
#9

Varför inte en custom, och glida. Cool

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

MattiasNowak
6/11/11, 8:27 AM
#10

#9 Har haft mina funderingar på att skaffa något att glida med senare. Jag har alltid varit grusmänniska däremot, förmodligen därför jag håller mig till dom maskinerna.

Någon gång i framtiden ska det bli något att glida med, vad det blir får vi se då Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/11/11, 3:16 PM
#11

Har upptäckt ett mindre roligt problem på 610:an. Problemet började med att motorn väsnades. Justerade in ventilerna för och motorn blev då lite tystare men inte i närheten av vad den borde vara.

Idag tog jag ut den och släppte spännaren till kamkedjan. Tyvärr var det precis som jag befarade och lite värre. Visste inte ens att en kamkedja kunde vara så slapp.

Gick ner i källaren och kollade hur kedjan var i den andra motorn. Den var bättre men låg precis på gränsen där den "ska" bytas.

Mitt nästa jobb med Husqvarnan blir alltså att riva isär motorn och byta kamkedja. Får väl se om det är nåt mer som är slitet i den. Efter det så blir det till att plocka isär och renovera reserv-motorn.

Alltid är det nåt som bråkar med mig. Får väl hoppas att det här är slutet på problemen. Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/15/11, 8:56 AM
#12

Har påbörjat en demontering av min extra-motor. Mätte upp alla spel och liknande och allt ligger inom gränsvärdena med bra marginaler.

Ska ringa idag och kolla om jag kan få en Kamkedja hemskickad och eventuellt beställer jag även en packnings-sats när jag ändå är igång.

Bara en sak till att kolla innan jag beställer allt och det är "reed-ventilen" till oljan. Bara se så inte kamkedjan har ätit på den.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/18/11, 10:47 AM
#13

I onsdags beställde jag både kamkedja och packnings-sats till motorn. Får väl se när sakerna kommer.

Kommer nog ha lite ont om tid för att mecka ett tag framöver men finns tid så kommer den utnyttjas.

Ska montera andra kedjan i ena motorn så kommer jag ha en fungerande motor under tiden som jag plockar med den lösa motorn.

Uppdateringar kommer efter hand Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Annons:
MattiasNowak
6/26/11, 7:43 PM
#14

Har fått hem alla delar och påbörjat renoveringen. Tyvärr är det ju som vanligt att nåt ska strula, i det här fallet ett par skruvar som sitter fast och sen saknar jag ett par avdragare i min samling Tungan ute

Ska väl se om jag kan få isär grejerna någon dag snart så jag kan renovera och sen montera ihop det igen. Måste ju ha nåt att köra med Glad

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
6/27/11, 12:15 PM
#15

Har beställt en svänghjulsavdragare idag. Har fått loss muttern till svänghjulet men måste lyckas dra loss det också.

Den andra motorn kommer jag få bearbeta skruven som sitter fast på nåt vis. Blir nog till att plocka fram Dremeln och slipa lite Tungan ute

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

MattiasNowak
7/4/11, 9:42 PM
#16

Nu är den första motorn renoverad och klar. Jag har monterat i den i ramen och har bara lite detaljer kvar innan den är körklar.

Den andra motorn har jag plockat ur ramen så den ligger på bänken och väntar på demontering och uppmätning. Får väl se hur skicket är på den och hur mycket som kommer behöva bytas för att få ordning på den.

//Mattias - Nowakfoto.se

Sajtvärd för Motorcykel iFokus
Medarbetare på Engelskt fullblod iFokus

Upp till toppen
Annons: