Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3698 ggr
Kisssssik
7/26/11, 1:24 AM

Nybörjare.

Hej. Jag är en snart 15 årig tjej som tycker de ser riktigt kul & coolt ut när mina kompisar kör cross och trixar osvosv. så har ja funderat länge på o köpa en men jag kan absolut INGENTING om motorcyklar eller "motor" fordon över huvudtaget och har nog ingen tjejkompis som är intresserad av sånt… föriövrigt är ja 156 cm o väger 40, alltså väldigt liten haha :s

1, Måste man ha mc kort för att kunna få köra? (alltså i t.ex skog, gräsytor, runtom i området och sånt, inte ute på vägar.)

2, Är det lätt att "sköta" en cross/moppe ? ¨

3, vad är skillnaden mellan en enduro och cross?

4, och vad är skillnaden mellan en cross och fiddy?

5, Vilka crossar är "lättast" att köra för en typ nybörjare.. ?

Annons:
Kisssssik
7/26/11, 3:14 PM
#1

putt ..

Bogey
7/29/11, 10:54 PM
#2

Verkar som de flesta är på semester, men jag ska försöka svara så gott jag kan så får nån som är duktigare på just cross komplettera senare.

1. Nej du behöver inte MC-kort för att få köra, MEN du får bara köra på avlyst inhägnat område vilket i princip innebär att du måste vara med i en klubb för att kunna få köra på deras crossbanor och enduro-spår.

FMCK och SMK brukar ha lokalföreninger så kolla hur de har det i din närhet. Fördelen med att vara med i en klubb är att de ofta har kurser så man får hjälp att komma igång när man är nybörjare. Det är inte så jättemånga tjejer som håller på men chansen att hitta nån likasinnad är större om man är med i en klubb.

2. Det är ju bra om man är lite tekniskt intresserad. Det skiljer lite mellan om man har en MC med 2-taktsmotor eller 4-taktsmotor. Har man en 4-taktare så måste olja och oljefilter bytas regelbundet samt oavsett motor måste man rengöra (eller ev. byta) luftfilter men det klarar de flesta av att göra själva.

På en fytaktare måste även ventilerna justeras ibland. Oberoenda av motortyp och hur hårt trimmad din motor är så kan man med vissa intervall även behöva byta kolv, kolvringar och cylinderfoder.

Är man bara lite intresserad så brukar man kunna lära sig allt eftersom. En till fördel att vara med i en klubb, det finns alltid nån man kan fråga om råd.

3. Nu blir jag förmodlige rättad men en cross brukar vara strippad från allt onödigt, hårdare trimmad och man kör i princip bara på en crossbana. Enduro är mer för uthållighet och mer eller mindre gatlglig med lyse och blinkers.

4 Fiddy är väl en crossvariant på dessa minimotorcyklar typ minimoto. Åtminstone jag ser dem mest som leksaker. Även här blir jag väl rättad antar jag.

5.Eftersom du fortfarande är ganska kort så en junior hoj kanske är bra att börja med, t.ex. en 80cc. Hoppas du kan få lite fler tips här.

Lycka till med hojplanerna

Upp till toppen
Annons: