Annons:
Etikettkörning
Läst 7595 ggr
Halvdansken
2012-05-12 13:51

Ny här - 50-årig tjej som precis börjat köra.

Hej! Kort presentation av en ny medlem.

Efter det att min man gått igenom en tuff kamp mot cancern, ville vi göra nåt kul, så vi bestämde oss för att ta MC kort i "mogen ålder". Dvs 50 och 51 år.

Igår var vi på vår första övning på bana , och jag tog mina första stapplande, hackiga och hoppiga steg mot mitt körkort. Jag hade ungefär samma problem som när jag tog bilkörkort för 30 år sen; hitta dragläge, växla, våga gasa på lite.
Vi körde i 3 timmar, kom hem tog en öl, och sen var vi helt slut och stupade i säng kl 22 en fredag!

Ken har kört förr (utomlands där man inte skiljer så noga på A och B körkort) men jag är helt ny. Hade en Chiao när jag var 15, det är min erfarenhet av motoriserade tvåhjulingar.

Men det gick fint efter nån timme, lite långsamt bara tyckte körläraren.  Nästa gång ska vi ut i trafiken, och då får jag väl våga köra aningen fortare än de där 40 km jag lyckades komma upp på. Kan tänka att det tar lite tid att våga accelerera starkare, med bil är det ju annorlunda.

Jag kommer att hålla mig till 250 cc, min man gick på 500. Tydligen inte helt ovanligt när det gäller oss "flickor" - vi är lite mer försiktiga av oss.

Nån som har några goda råd, ni som kommer ihåg hur det vara att vara helt ny?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bighoj
2012-05-12 14:31
#1

Hej ! Efter regn kommer solsken säger man och det verkar stämma in på er.Hoppas cancern är och förblir under kontroll.

Det låter ju hur kul som helst att ni ska ta mc kort.Var själv 42 när jag tog mitt mc kort och jag kan säga att det enda jag ångrar är att jag inte tog det tidigare.

Du har mycket med dig redan iom att du har bilkort vad gäller trafikerfarenhet.Koppling,gas,ballans,fart kommer så småningom.Det viktigaste är att ha blicken långt fram samt att titta dit du ska och inte dit du inte ska,om du förstår vad jag menar.Tänker man t ex att-Jag ska inte köra in i det hindret,ja,då gör man just det.Tänker man istället-Jag ska köra sidan om hindret,ja,då gör man det.

Man ska också vara medveten om att man har ingen bur som skyddar en(Som i en bil)och köra därefter,men allt detta vet du säkert redan.En annan viktig sak för att lyckas är att man verkligen vill,är envis och fokuserad på vad man gör.

Där kommer alltid stunder man tänker att nu skiter jag i det,och det är då som ens vilja att klara det är viktig.Eftersom du redan ska börja så smått att köra i trafiken verkar du vara en hejare på att lära dig.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen här på iFokus.

Jag önskar lycka till och välkommen till mc världen.

Mvh

Bighoj

Halvdansken
2012-05-12 16:08
#2

Nån hejare vet jag inte, jag fick en hel del kritik/goda råd, men han sa att det positiva var att jag inte verkade rädd utan testade det han sa med att bromsa fram och bak och köra slalom och att lägga den ner lite i kurvorna.  Kan tänka mig att körlärares största problem annars är att få 18-åringar att köra saktare! Inte fortare Skrattande

Det där med att köra i trafik efter tre timmar är tydligen enligt planen (om man inte är fullständigt hopplös), och körläraren tar oss till ett lugnt område. Men det var detsamma med bilkörkort, man skulle ut i "riktiga världen" så fort som möjligt. Men visst är det lite nervöst! Men skitkul!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bogey
2012-05-12 19:55
#3

Nått att tänka på är detta med att styra en hoj. Under 40km/h så svänger hojen dit du vrider styret, men i farter över 50 måste man börja "motstyra". Det har att göra med att en motorcykel svänger när du lutar den och bästa sättet att luta en motorcykel är att flytta tyngdpunkten. Så i farter över 50km/h så får man tänka tryck på höger handtag för att svänga höger. Det du gör är att du flyttar motorcykeln åt vänster så tyngdpunket "tippar" över åt höger, d.v.s. du börjar luta åt höger, och därmed svänger du också höger.

Om du snån gång kulle komma lite för snabbt in i en kurva kan motstyrningstekniken vara skillnaden mellan att fara rak fram och av vägen i kurvan eller att lägga ner hojen lite till och ta kurvan tryggt och säkert.

Låter det krångligt? Oftast är det bara hjärnan som spelar dig spratt när du ska få det att gå ihop i tanken men det är enkelt bara du får in känslan.

Finns väldigt bra videoklipp här om bromsning, motstyrning, kurvtagning m.m. där de förklara väldigt pedagogiskt hur det funkar. Tyvärr på engelska ifall man inte är så bra på det.
http://www.mccofnsw.org.au/a/332.html

Nu bor ni i Danmark men annars så skulle jag rekommenderar SMC's KNIX-kurser på GoKartbana. Bra och tryggt sätt att få känna sig för var din och hojens gränser går. Kurvorna är knixiga och farten är låg så gör man fel och åker av så är koncekvenserna lindriga. Dessutom har de bra instruktörer som ger tips och trix och kan visa hur du ska göra.

Halvdansken
2012-06-02 14:28
#4

"Där kommer alltid stunder man tänker att nu skiter jag i det,och det är då som ens vilja att klara det är viktig."

Ja. Där är jag nu. Vi har kört lite i trafiken och ska ut igen imorron och jag är så nervös ett dygn innan att jag håller på att kräkas. Det är kul när jag väl är där och det har gått ok hittills, men det är alltså skitsvårt. Vete fan om jag klarar det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2012-06-02 16:48
#5

Var inne och kollade på videoklippen om "counterstearing" mm.

Faktiskt påminner det mer om att flyga än att köra bil. Naturkrafterna påverkar faktiskt ganska likartat, speciellt vid kurvor/svängar om man ser till gyro, acceleration, motorstyrning och balans osv.

Bra. Blir lugnare om jag får de fysiska lagarna på plats uppe i skallen. Nu känns det bättre.

(Nej jag har inget flygcert, men jag var på god väg och har ca 10 timmar solo i ett tvåsitsigt plan).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bogey
2012-06-02 18:43
#6

Klart du klarar det! Så snart du fått in känslan kommer du att älska det.

Själv minns jag inte direkt känslan när jag tog MC-kort. Jag hade kört manuellt växlad moped ganska länge så steget till MC var i stort sett bara lite större, tyngre och snabbare jämfört med mopeden.

Däremot så minns jag när jag tog dykarcertifikat och vi satt på botten på 10meter djup och gjorde olika övningar. Då undrade jag vad i h*lv*t* jag gjorde där, men när man fick kläm på det så var det ju kanonroligt.

Men mina råd ovan står fast, har du möjlighet att komma på KNIX-kurs eller motsvarande så rekommenderar jag det starkt.

Kanske det finns en motsvarighet till SMC i Danmark som ordnar fortbildningskurser.

Lycka till.

Annons:
XeZafir
2012-06-03 11:28
#7

Härligt! Jag är också i startgroparna för mitt körkort. 44 år och försöker hitta min hoj. Jag vill ha en 600 typ, men den måste vara låg! Där har vi mitt stora problem. Sen hoppas jag kunna blanda körskola och privat ;) Jag tycker det är jätteroligt att köra och längtar till den dagen jag kör själv!

Lycka till och hoppas få höra hur det går för dig!

Halvdansken
2012-06-03 13:00
#8

Ännu 1,5 timme avklarad. Lite problem med kommunikationen (svårt att höra för det blåste som fasen, och det larmar inne i hjälmen), så vi fick stanna på en parkering och prata samman oss om var vi skulle. Kens (min man) motorcykel var tydligen utmattad, för den bestämde sig plötsligt för att lägga sig ner, så han fick en tur i backen.
Nå, om man ska välta med en MC så är det ju en fördel om man står helt stilla. Jag höll mig på två hjul, vill jag påpeka.

Bogey, jag ska helt klart på nån fortsättningskurs efter vi har tagit kortet och köpt en MC. Jag är väldigt intresserad av körteknik och det där med counterstearing, provade det lite idag, ett par gånger lyckades jag - och då upptäcker man hur snabbt cykeln svarar tillbaka - men några gånger blev det bara lite vingel. Det gäller att hitta det exakta trycket och veta skillnaden på de olika hastigheterna.

XeZafir. Ska du köpa en MC innan du tagit körkortet? Wow. Här i Danmark ska man ta en "lovpakke" (lag-paket) dvs man ska ha si och så många timmar -  typ 20 -  på en körskola, med standardövningar, varav 5-6 på manöverbana med olika övningar (om också ingår i uppkörningen). Vet faktiskt inte om man får köra privat på MC.

Vår läraren undrade faktiskt om skillnaderna mellan länderna, finns det sådana krav i Sverige, eller hur fungerar det där?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bogey
2012-06-03 20:05
#9

Vad jag vet finns bara krav på att gå de så kallade riskutbildningarna kallade risk 1 och risk 2. i övrigt kan du övningsköra helt privat.

Vid uppkörningen ska man bl.a. göra ett manöverprov och det finns 2 olika varianter att välja på och vilken man får göra beror på kontrollanten så nån lektion på skola kan vara bra så man i.a.f. får testa på de 2 olika manöverbanorna, men det finns som sagt inga såna krav utöver riskutbildningarna.

Halvdansken
2012-06-03 20:50
#10

Enligt dansk lag:

For at få dit mc kørekort, skal du i følge loven igennem:

  • 26 Lektioner Teori
  • 13 Kørelektioner
  • 4 Lektioner på manøvrebane 
  • 5 Lektioner på køreteknisk anlæg

 Er det under 2 år siden, at du har taget kørekort til bil, bliver lovkravene til mc kørekort reduceret til:

  • 14 Lektioner i teori
  • 8 Kørelektioner
  • 4 Lektioner på manøvrebane
  • 5 Lektioner på køreteknisk anlæg

En lektion = 45 minuter, vi har oftast dubbelpass.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bighoj
2012-06-04 07:37
#11

Hej igen Halvdansken.Det låter som att din vilja är det inget fel på så med den inställningen fixar du kortet.

Det kan ju inte varit skoj för din man att du höll dig på rätt köl medan han synade marken (Hoppas han kommer över detta nederlag,fniss)

Tycker det verkar lite hårdare krav i Danmark om man bortser ifrån våra riskutbildningar,men det blir kanske krav på någon form av riskutbildning även i Danmark också så småningom.

Intressant det där med att du vill veta hur grejer och ting fungerar både teoretiskt och praktiskt och tror att du har god nytta av detta.Det är alltid bra att veta hur grejer hänger ihop.Skulle kunna sätta en liten slant på att du har arbetat inom något tekniskt yrke när jag hör hur du tänker.

Kämpa nu vidare och ge inte upp.Det där med att du känner av i kroppen innan du ska iväg och köra brukar jag kalla för positiv nervositet,och precis som du skriver så släpper det när du väl är igång.

XeZafir
2012-06-04 10:45
#12

Här i Sverige får man lov att köra privat och på skola, eller som jag gör, blanda :) Känner att jag gillar den svenska lagen bättre i detta fallet :D

Halvdansken
2012-06-04 13:44
#13

Bighoj - jag är programmerare, då gäller det att ha ordning på detaljerna!

Sen är jag nog sån i mig själv. Vi provade att spela golf, men det la vi ner igen. Jag tyckte det var mördande tråkigt. Det som däremot var kul var att träna utslagen på driving range. Hur en liten vinkling hit o dit kunde ändra hela slaget, hur lite som behövs för att misslyckas eller lyckas osv. Jag gillar sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
XeZafir
2012-06-05 09:04
#14

Jag höll på med Fullblods Araber tidigare. De är lätta och underbara hästar. Men de kräver sitt och det går inte att åka hemifrån utan att någon annan hjälper till att ta hand om dem, så då är mc:n lättare. In i garaget och står stilla ;)

mooonlight
2012-06-08 13:27
#15

Vad gäller motstyrning och sådant, så har Norsk MotorCykkel
Union gett ut en intressant och läsvärd bok som heter Full kontroll. Den finns att läsa på svenska hos SMC. Rekommenderas.

Bogey
2012-06-08 21:30
#16

#15 Bra tips, tänkte inte på den.

Halvdansken
2012-06-19 23:03
#17

Shit. Fått reda på att 30-50% av oss blir uppsagda innan månaden (juni) är slut.  Plus att "min" skol-MC bränt ihop…

Pust. Plötsligt blir man lite trött.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kruse
2021-03-17 22:17
#18

Hej Halvdansken
Hur gick det sen? Jag ska ta upp mc-körkortet igen nästa vecka, nu när säsongen börjar och är verkligen GRÖN, trots lektioner i somras. Det var för glest emellan. Dina inlägg är ju gamla, men jag vill ändå höra. Hoppas att du fick kortet! Hälsningar heldanska 60+aren.

Upp till toppen
Annons: