Annons:
Etikettkörning
Läst 3413 ggr
Halvdansken
7/3/12, 10:30 PM

När använder man bakhjulsbromsen?

Jag anser det är otroligt viktig att kunna bromsa ordentligt, och har läst en hel del på nätet.
Överallt pratar man om framhjulsbromsning. Men finns det situationer där man SKA bromsa med bakhjulet? Eller ska man bara ta till den om det är rakt fram och fullständig panik "shit! brinnande lastbil med explosionsrisk" ? Skrattande

Eftersom jag har haft enbart handbromsade cyklar (alltså trampcyklar) i 30 år så kan jag knappt bromsa med fötterna. Min första reaktion är alltid höger fram. Enda skillnaden nu är att jag måste har koll på kopplingen också nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Leo
7/12/12, 4:20 PM
#1

isynnerhet på lite halkigt underlag typ grus på vägen och liknande är det oftast bättre att använda bakbromsen för tar du frambromsen lägger sig cykeln

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Bogey
7/12/12, 5:08 PM
#2

Å andra sidan är det väldigt lätt att få sladd om man bara bromsar med bakbromsen. Träna rätt teknik är inte dumt.

Rekommenderar skriften "Full kontroll". Har ni inte redan läst den så gör det. Vill ni kolla på bromsning specifikt så börjar det på sidan 38.

maclaes
7/14/12, 12:59 AM
#3

På körskolan brukar man lära ut att om man använder bakbromsen först så sätter sig Mc´n och sen frambromsen så blir inbromsningen mer kontrollerad.

/Claes

Livet behöver inte vara perfekt för att vara Underbart!  Flört

mooonlight
7/18/12, 10:00 AM
#4

Bakbromsen är väldigt bra att använda vid låg hastighet, krypkörning. Nyper du till frambromsen vid krypkörning kan jordens dragningskraft mot hojen plötsligt verka oändlig…

Upp till toppen
Annons: