Annons:
Etikettmopeder
Läst 4364 ggr
lisabengtsson
7/4/12, 12:36 AM

mopedfrågor

•hur snabbt får en hyosung rally 04 gå? •hur mycket kostar det att ta AM körkort? •hur mycket kostar en ny hjälm? •hur mycket kostar försäkring per år? För man betalar väl försäkring en gång per år? frågorna kanske e självklara men eftersom jag inte kan något om mopeder så måste jag såklart fråga!

Annons:
EvelinaS-L
8/22/12, 9:24 AM
#1

Här där jag bor kostar det 4700:- att ta AM körkort Glad

_Kram Evelina
_

Leo
8/23/12, 11:22 AM
#2

Vet inte mycket om mopeder men jag vet att Biltema har billiga och faktist enligt tester hyfsade hjälmar

Leo värd på Motorcykel i fokus 

EvelinaS-L
8/24/12, 8:55 AM
#3

Här hittade jag massa hjälmar: http://www.hjalmlagret.se Skrattande, vet dock inte om de är bra.

_Kram Evelina
_

Perly
10/25/12, 11:53 PM
#4

Har ingen koll på moppen men de andra tre beror alldeles på

•hur mycket kostar det att ta AM körkort?

-Räkna på omkring 4-5tusen, varierar mycket från stad till stad men de flesta ligger därkring

•hur mycket kostar en ny hjälm?

-Allt från ett par hundra till fleratusen, beror alldeles på märke, design osv

•hur mycket kostar försäkring per år? För man betalar väl försäkring en gång per år?

-BEror på var du tecknar försäkringen, om du ska ha hel- eller halvförsäkring osv, men går alltid att kolla runt o räkna på olika sidor, här blandannat

Alltid Oavsett

Leo
10/29/12, 12:21 PM
#5

Det är väl 45km/h den får gå om jag inte har fel för mig

Leo värd på Motorcykel i fokus 

BorjePer
2/18/13, 5:40 PM
#6

Hej Jag har dålig koll på Hysong men oavsett märke så

skall en EU moped inte gå fortare än 45 kilomterer i timmen.

Trimmar du den så är den strikt enligt lagen en MC.

Kör du en trimmad moped så är det i princip lika olagligt som att köra en MC utan körkort. Det är dessutom rent juridiskt så att du inte längre ha en giltig försäkring.  Ingen bra ide med andra ord.

När det gäller försäkring så är priserna väldigt olika och de beror på hur gammal du är och framförallt var i landet som du bor. Ring försäkringsbolaget och kolla.  "Låna" en kompis Registreringsnummer så att du kan ange det när du ringer bolaget. Det blir enklare så.

Det finns dessutom ett konstigt trick du kan testa när du skall teckna försäkring på mopeden. Det kan verka knäppt men när du har skaffat moped och skall ordna försäkringen. Säg till bolaget att du skaall försäkra en lätt MC. (Det står faktikt "Lätt MC" i registreringsbeviset för EU mopeder) Många bolag har billigare försökringar för Lätt MC eftersom de räknar med att föraren är då 16 år och har MC kort.

Hjälm, skiljer mcyket i pris, prova och prova och prova tills du hittar en du trivs med. Tänk på att du kommer att använda den mycket så det kan vara värt att lägga några exxtra hundralappar på den.

Annons:
Cowboy
3/8/13, 10:40 AM
#7

Om jag skulle köpa en ny hjälm skulle jag köpa Biltemas öppningsbara som har inbyggda solskydd. Det är nåt jag saknar när jag åker MC i motljus.

Upp till toppen
Annons: