Annons:
Etikettmopeder
Läst 4005 ggr
[sackum-blixt]
2013-04-17 17:06

Kinamoppe kymco

Hej Jag har en Kymco Agility-06a som har krånglat under en längre tid. Den funkade i somras men sedan gick oljefiltret sönder och det byttes. Sedan funkade den jättebra och var jättepigg och stark,tills i höstas då den helt plötsligt dog för mig och blev trött. Innan den började krångla orkade den köra i 52 km/h med både mig och en till person . Men nu orkar den nätt och jämt mig i 48 km/h. Så när jag startar låter den och gnisslar väldig mycket.Även om jag har full gas i vill den inte åka framåt utan jag får ta i med fötterna och skjuta iväg den. Sedan kör den i 15km/h i ca 10 meter innan den sakta ökar farten.Och sen om jag saktar av tar det jättelångt tid innan den når upp till toppfart igen. Min far tror att det kan vara något fel på remissorn eller vad han nu sa. Så någon som kan ha en aning om vad som är fel på den?:)

Annons:
Leo
2013-04-17 23:01
#1

Inte hundra men det finns en variator och tholigtvis en rem låter som en av ddom sakerna. Variatorn är den automatiska vxllådan och den driver en rem .Grejorna sitter i den silverfärgade kåpan mellan motor och bakhjul.

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[sackum-blixt]
2013-04-18 15:51
#2

Vet du hur man kan laga en variator då?

Leo
2013-04-18 18:22
#3

Kolla blocket efter delar och via olika moppeforum kan du troligtvis hitta tips om hur du gör och får tag i delar. Det kanske är en del som är standard på många moppar och därför lätt att få tag i. Hade jag vetat vilken det var kanske det finns en tjans att plocka en sån. Vet en skrot som har några scooters ståend. Kan tyvärr inte just nu göra några mer omfattande sökningar på mätet då jag surfar via telefonen judt nu men får snart bredband så då kan jag ev hjälpa dig att hitta prylarna . Men prova att byta remmen och spruta lite smörja på variatorn kan vara smuts som hämmar funktionen

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[sackum-blixt]
2013-04-22 09:48
#4

Okej schysst.Ska kolla på remmen och försöka byta den och se om det hjälper.

[sackum-blixt]
2013-04-26 23:49
#5

Har kollat på remmen nu och den var jämn och fin.Inga hack eller upprepat någonstans.Då måste det ju vara något med att den inte orkar växla ner som gör den så trött och låter konstigt?

Leo
2013-04-27 07:09
#6

har du remmen av så vänd utochin på det så att taggarna kommer utåt , sen viker du den samtidigt som du kollar mellan taggarna , finns det sprickor dår byt rem då är den gammal och dålig. kolla även om du hittar ett nr på variatorn. finns en skrot här med ett par moppar och det är kanske samma

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
[sackum-blixt]
2013-04-29 11:48
#7

Ok det gjorde jag aldrig. Ska kolla när jag kommer hem.

[sackum-blixt]
2013-05-03 08:48
#8

Hittade inga sprickor mellan taggarna.Har smörjt variatork och har testkört den.den har slutat låta men den är fortfarande trött och orkar inte växla ner.

Upp till toppen
Annons: