Annons:
Etikettmopeder
Läst 8653 ggr
[einstein99]
2013-11-01 14:58

Vilka mopeder hade/ har ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är en 14 årig tjej som har ett stort intresse av motorer och fordon. Speciellt motorcyklar. Jag har en generic trigger sm 50 som är designad av KTM. Vad hade ni för moppar när ni va i den här åldern och vad har ni för hojar nu? :)

Annons:
Bogey
2013-11-04 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det var ju nåra år sen jag var 15 men jag hade en blå Puch Montana.

Bogey
2013-11-04 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tog ju A-kortet när jag var 18 och skulle skaffa hoj så fort jag hade pengarna men hur det nu blev så dröjde det ungefär 20 år innan det blev nån egen hoj.

Numera kör jag i alla fall en grafitgrå Triumph Street Triple.
Det är min 4:e hoj. Jag haft 2 Hondor och 1 Suzuki innan denna.

Evahelene
2013-11-06 01:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min första moppe var en enväxlad Apollo Pacific Z-6 (eller om det var 8…) som jag tog över efter min bror. Inte trimmad men gick ändå att få upp i 50 knyck. Ställde undan den för att jag inte fick tag på rätt reservdelar 😕

Nr. 2 var en Komar, vet ej modellbeteckning tyvärr. Även den fick jag av brorsan. Den var inte lika pigg som Apollon men gick an…

Nästa moped köpte jag sprillans ny är 1977. En Puch Maxi…fy tusan så tråkig moppe!!! 

Nästa gång jag fyller jämnt ska jag försöka få släkt och vänner att skramla ihop till en Monark 1261, min absoluta favorit! ❤️

Den 2-hjuling som transporterat mig och maken de senaste 4 somrarna är denna trofasta vän. Honda Shadow 750

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

pentti01
2014-01-06 05:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har haft en hel del moppar "då det begavs sig"

Min första "lagliga" moppe var denna Zundapp KS50. (började köra moppe när jag var 13år,,)

Denna trimmades så mycket det gick och när inte det räckte hängde jag på en 125cc motor (Zundapp). Detta fordon framfördes vintertid i ca 120 km/h UTAN bromsar,,,,

Leo
2014-01-06 15:28
#5

KS50, Mamba.compact.monarscoot.flakmoppe mfl

motorcyklar AS3 yamaha, honda 500 four . yamaha SR500,2 st BSA just nu kor jag inget for cykeln ar i bitar men det ar min andra BSA A65 skulle jag kopa en ny hade det blivit en SR500 till , roligare cykel far man leta lange efter

Leo värd på Motorcykel i fokus 

pentti01
2014-01-07 01:40
#6

#5  Har länge kikat/funderat på en sådan. Att hitta årsmodellen med trådekerhjul är nog svårt men kan mycket väl nöja mig med gjutna hjul. Den hojen måste vara kul även på grusvägar, eller ?

Har sett att många av dom är lätt ombyggda; annan sadel  ljuddämpare och mindre strålkastare  bla.

Hade jag råd med 2 hojar stod en sådan långt/längst upp på listan :)

Annons:
Leo
2014-01-07 14:32
#7

hitta en 78 den har ekerhjul och efter 92 oxa . den ar latthanterad som en moppe men anda stabil och den ar snygg i original vilket innebar att den bar upp nastan vilka ombyggnader som helst. har sett den som cafe.chopper .bobber .race mfl. och 400:an har blivit nyintruducerad i ar med insprut och katalysator bla

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Leo
2014-01-07 14:34
Gasoline
2014-01-08 20:42
#9

Hade en puch nevada, liknar mopeden i inlägg #1. Min moped var dock lite häckigare, men ändå var den min bästa vän fram tills jag tog körkort. Hade den kvar tills jag var 22 tror jag. Sålde den vill dö äldre herre som renoverade upp den och nu ska den vara superfin. Känns skönt att någon har tagit hand om min pärla.

Gasoline
2014-05-08 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har jag faktiskt en bild att ladda upp, såhär såg min moped ut samma dag som den såldes. 

Och självklart ska det stå "till en äldre herre" ovan, inte "vill dö en äldre herre" 😂

JonasH9400
2014-05-11 14:59
#11

hade en yamaha fs1:a, står fortfarande kvar i garaget nedplockad.. blev tyvär ett renoveringsprojekt som aldrig blev klar.. men men, den springer ej iväg så det får bli när man får lusten :)

Leo
2014-05-11 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

min forsta lagliga monarscooten. monstret toppade 35km/h med jackad kolv vilka minnen man har fran den

Leo värd på Motorcykel i fokus 

fulifuli
2014-05-14 11:17
#13

Kommer tyvärr inte riktigt ihåg vilken moppe vi hade hemma, en Honda var det iallefall med kick, fyra växlar och gick upp till 60-70 utan att vara trimmad. Var min äldsta brors moppe som vi delade på hemma. Kommer ihåg att pappa lärde mig köra den när jag var elva, vilket inte var det mest uppskattade hos mamma men jag var bara ut för en mindre olycka, råkade köra in i ett stenrös hehe.

Idag har jag bytt ut moppen till motorcykel, har en virago 250. Har haft den i två år, min lilla nybörjarcykel, men ska hoppningsvis byta ut den till något större till nästa sommar 😃

Annons:
jagga-ewe
2014-05-28 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag håller på med MC-kortet nu. Skaffade mig en moppe i vår-vintras för att börja öva på den. Rieju RR Sport, kallad Draccis. Samma modell säljs som Rieju Drac, därför namnet. :) En skojig liten moppe som tycker om fint väder, då går den som hejsan. Gillar inte dimma och motvind däremot. Tanken är att jag ska ha den för att åka till stallet (ca 9.5km) men har även kört till jobbet (28km) några gånger.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: