Annons:
Etikettkörning
Läst 12602 ggr
jagga-ewe
6/11/14, 9:41 AM

första lektionen

Idag ska jag ha min första riktiga MC-lektion. Har fusktränat lite på makens hoj, en knapp halvtimme, körde runt lite på ettan o tvåan. Men idag ska jag köra riktig lektion. Teknikbana ska det vara, anar att det betyder lågfartsbana. Och jag är grymt nervös! Dessutom ska det bli åskväder, och jag är så vansinnigt åskrädd. Visst låter det som perfekta förutsättningar, störtregn och åska på första lektionen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
jagga-ewe
6/11/14, 11:45 AM
#1

Äh, glöm det, lektionen inställd. Lärarn blivit sjuk. Nästa lektion bokad nästa vecka, får hoppas på bättre väder då…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Leo
6/11/14, 2:27 PM
#2

lycka till och valkommen till tvahjulsvarlden

Leo värd på Motorcykel i fokus 

jagga-ewe
6/11/14, 3:59 PM
#3

#2 Tack! :)

Får en lektion imorrn istället, får flexa lite från jobbet så går det att lösa. Ska iaf inte åska då…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Bogey
6/11/14, 8:00 PM
#4

#3 Du får berätta hur det gick och om du fick "blodad tand"

jagga-ewe
6/12/14, 11:31 AM
#5

Nyss hemkommen efter lektionen nu. Jäsingen va kul det var, o det gick kanonbra. Märks att jag haft nytta av att köra moppe under våren. Även om jag även lagt mig till med dåliga vanor som att vilja gasa för mycket. Moppen är liiiiite slöare än en flång ny Yamaha MT07. ;) Okejdå, moppen är bra mycket segare. Och mina 30 år i hästsadeln har väl oxo gett en del balans som jag har nytta av nu.

Fick börja med att försöka krypköra i 8or, gick ganska bra. Måste köra mycket saktare på uppkörningen såklart, men bra för första försöket. Körde runt lite i trafik, runt ett kvarter där skolan ligger. Högervarv, så det var ganska lätt. Växlade upp o ner 1-3, gick bra. Nästa lektion ska jag ner på teknikbanan o träna, det blir torsdag nästa vecka. Har risk1 på onsdag eftermiddag, btw. Sen dubbelpass fredag och risk2 inbokad tisdag e midsommar! Här går det undan, jäklar i havet! :D

Otrolig lyckokänsla i hela kroppen efter att ha kört, men jag måste ha spännt mig redigt i armarna. Känns nästan som efter ett pass bänkpress på gymmet. :D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
6/24/14, 4:29 PM
#6

Nu är ytterligare en milstolpe passerad på vägen mot MC-kort. Idag hade jag Risk2an. Det gick jättebra och var sketa-kul, som vi säger här på schlätta. Teoriprovet är bokat till måndag nästa vecka. Redan nervös för det…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Bogey
6/24/14, 8:37 PM
#7

Det går säkert jättebra.

Ni tjejer har gärna en tendens att underskatta er förmåga, så ta ett djupt andetag, andas ut långsamt och slappna av så ska du se att det går som en dans. 👍

jagga-ewe
6/30/14, 6:24 PM
#8

Teoriprovet avklarat. 61 av 65 så det var bra. Nu är det "bara" körningen kvar. Jag kommer bli fattig på alla körlektioner jag behöver. Kör för sakta på högfarten, klarar inte lågfarten, axar för dåligt när jag ska öva bromsning och är för försiktig i trafiken, men missar ändå allt jag ska kolla. Ganska mycket kvar att träna på alltså.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
9/5/14, 12:05 PM
#9

En lektion kvar (okej då, två, men det är dubbellektion så ett tillfälle) innan uppkörning.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Bogey
9/5/14, 1:48 PM
#10

Lyfta blicken och skanna av omgivningen bortanför de närmsta bilarna. Ända sen jag återupptog hojkörningen 2005 efter mer än 20 år uppehåll så har jag blivit mycket bättre på framförhållning och att planera min körning. På det viset skaffar du dig god marginal att anpassa farten, placera dig på vägen och/eller bromsa i tid.

Numera upptäcker jag ofta att jag har reagerat och anpassat mig till händelser lång fram i trafiken innan de närmaste 1-2 bilarna framför mig ens har reagerat.

På en kurs jag gick med SMC försökte de åskådliggöra detta genom att vi skulle titta ner framför oss så vi såg framhjulet och vi skulle basera vår körning runt en gokartbana enbart på det vi kunde se runt omkring oss medan vi tittade ner på framhjulet. Det gick inte fort kan jag säga och kurvtagningen och linjerna genom kurvorna var helt kass.

Sen fick vi jämföra med att lyfta blicken långt fram för att kunna planera körningen och använda blicken för att styra oss dit vi skulle och inte fastna med blicken i närområdet. Det gjorde att vi kunde planera körningen med god marginal och hitta bra linjer genom kurvorna för en snabb och säker kurvtagning.

Så kort och gott, det bästa tipsen jag kan ge.

  • Förankra dig på hojen med benen, det är så du håller dig fast.

  • Slappna av i armarna, styret ska du styra med inte hålla dig fast i. 

  • Lyft blicken så du kan planera din körning och skaffa dig marginaler.

Sitter du rätt och har förankrat dig med benen ordentligt och är avslappnad i armarna ska du kunna panikbromsa med bara en (1) hand på styret (högerhanden) utan att du vinglar ikull.

Hoppas detta är till någon hjälp.

Lycka till.

jagga-ewe
9/15/14, 10:53 PM
#11

Tio timmar till jag ska va på flygfältet för uppkörning… Håll tummarna för att jag slipper lågfartsbanan med slalombanan, start med vänstersväng…

#10 - Jo, allt det där är bra råd, men ganska mycket tulipanaros. Lätt att säga, men inget man lär sig genom att läsa om det. SMCs kurser är skitbra, synd att de sista är nu i helgen. Lär få ta dem till våren istället. Har varit med maken på Täby motorbana på tre knixkurser, även att bara stå bredvid eller sitta bakpå lär man sig en del av. Tror ärligt att en knixkurs vore bättre investerade pengar än Risk2an.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Bogey
9/16/14, 10:10 AM
#12

Ja satsa på en knix-kurs om du kan. Väldigt nyttigt!
Jag vill minnas att det är tillåtet att övningsöra på knix-kurserna, i.a.f. med SMC-Dalarna, fast det blir ändå din normala handledare som är ansvarig för dig precis som en vanlig övningskörning. 

Det står lite om det via den här länken
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/Ovningskor-med-SMC/

jagga-ewe
9/16/14, 2:19 PM
#13

Ja, det är tillåtet att övningsköra, men det kräver som sagt att din handledare är med. Min handledare har inte haft möjlighet att lägga en hel söndag på detta.

Manöverproven gick bra men körningen i trafik sket sig.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
jagga-ewe
9/29/14, 2:28 PM
#14

Nästa försök på uppkörning blir i maj. Fått tid bokad i början av maj, men vill vänta till efter mitten av månaden. Bra om det säkert är väder att köra innan dess. Får hoppas jag kan övertala min kära handledare att avsätta en söndag på Knixkurs med mig innan dess. O att kurserna kommer igång tidigt!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Bogey
9/30/14, 12:38 PM
#15

Ok, så det är dags för vinteruppehåll nu för din del?

jagga-ewe
9/30/14, 1:56 PM
#16

Vi får väl se, kommer inte stresstjata på kompisen som är handledare lika mycket nu iallafall. Och det är onödigt att betala för fler körlektioner innan vintern. Men, om kompisen känner för att ut o åka en solig dag lär jag ju inte säga nej. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
5/17/15, 1:59 PM
#17

Nästan bortglömd tråd, men nu är det iaf klart. I onsdags klarade jag MCkortet. =D

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Leo
5/17/15, 3:49 PM
#18

grattis till lappen och kor forsiktigt

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Bighoj
5/18/15, 6:20 PM
#19

Så himla skoj att du kämpat dig igenom och klarat ditt kort,stort grattis.Min lärare (Då jag tog bilkort) brukade säga-Tro nu inte att ni kan köra,kortet innebär bara att ni har rätt att träna på egen hand.Han hade en poäng,för trots många års körning av både bil,mc och långtradare så ställs man inför nya situationer varje gång man sätter sig bakom ratten/styret.Nu hoppas vi på en kanonsommar så du får ut och köra mycket.

Upp till toppen
Annons: