Annons:
Etikettmopeder
Läst 4763 ggr
danitza
2014-07-08 00:54

Olyckshändelse med mopeden

Igår provade jag min moped och körde lite, allt gick bra men sen när jag skulle gå av mopeden så gjorde jag ett korkat misstag ..

Jag gick av mopeden (och den var fortfarande på), jag tog i handtagen och tänkte vrida mopeden men eftersom jag tog i handtagen och vred bak på handtagen så körde mopeden iväg och jag springandes efter, det kändes som att jag inte kunde släppa taget men sen så släppte jag taget och föll med mopeden. Nu är jag lite rädd för att testa mopeden igen haha ..

Vad gör ni när ni hoppar av mopeden och ska lägga in den i ex garaget, stänger ni först av mopeden och sen drar fram den i garaget eller vadå? Jag känner mig så dum hahaha..

Annons:
Itchy
2014-07-08 03:33
#1

jag stannar moppen, stänger av den, och ställer den på stödet, enkelt & man slipper olyckor

You can't spell Bitchy without Itchy

jagga-ewe
2014-07-08 07:32
#2

Likt #1 stannar jag, lägger i neutralen, stänger av moppen, fäller ner stödet och kliver av. Vrider av bensinkranen, svänger styret mot mig och låser styrlåset. Ska den in i garaget (fast det är inte garaget, det är pannrummet) får maken gå ut o fixa det, för jag klantar mig så när jag ska backa in där. :)

Jag skulle inte kliva av vare sig moppe eller mc med motorn igång med annat än att neutralen är i o stödet nere. Litar inte på att jag orkar hålla den uppe.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

danitza
2014-07-23 03:03
#3

Tack för era svar! :)

#2 Vad menar du med att du lägger i neutralen?

Leo
2014-07-23 06:37
#4

3# neutralen ar samma som frilage, ettlage i vaxelladan som inte driver hjulet, finns inte pa automatare

Leo värd på Motorcykel i fokus 

jagga-ewe
2014-07-24 16:12
#5

#4 - Jag vet inte hur det är på automatväxlade mopeder, men automatväxlade bilar har ett N-läge, just neutral. Där driver inte motorn. Till skillnad mot D som är drivläge framåt och R som är drivläge bakåt, kallat "backen". Jag hade nog gissat att automatväxlade moppar hade det med, eftersom de inte har nåt kopplingshandtag. Ibland behöver man ju kunna stå still men inte hålla fast med bromsen.

Precis som växlade bilar och motorcyklar har växlad moped ett läge där ingen växel är i. På bilen ligger det "mellan" de olika växellägena, på mc och moped ligger det som ett speciellt läge. Både min moppe och  min mc har "ettan ner och resten upp" dvs om man trampat ner växelpedalen helt är det ettans växel som ligger i. Ett tryck upp är neutral, ingen växel, ett till tryck upp är tvåan, nästa tryck upp är trean osv. Båda mina är sexväxlade. Man får alltså trampa ner många gånger från högsta växel till neutralläge, men oftast gör man ju det när man saktar ner och ska stanna.

Vad jag menade är att jag stannar mopeden och håller den still med bromsen, ser till att få i neutralt, oväxlat, läge (där jag kan släppa kopplingshandtaget utan att den hoppar till, har även en lampa som lyser grönt och visar att neutralen är i) och stänger sen av med nyckeln. Samma sak på hojen. Fäller ner parkeringsstödet innan jag kliver av, fast jag tror många scooters bara har centralstöd. Då är det såklart svårare att göra så.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

danitza
2014-07-26 00:09
#6

Jaha, nu förstår jag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: