Annons:
Etikettmektips
Läst 6464 ggr
[DieselDDoris]
2016-10-05 19:12

Honda CB 400 N Lufta Bromsar

Jamen Hallå!

Yes nu är det dags att ta hojkort tänkte jag och gick och köpte mig en Honda CB 400 N för 7000 kr..  till saken , den gick ej igenom för broms fram låg på. jag ledade upp och luftade men icke! Visst bromsen låg ej på lika hårt men fortfarande för mycket för att de skulle gå igenom. Köpte begagnade ok som skulle funka enligt firman och de verkar de göra, de går fint fram dock en i taget 2 st cylindrar på varje ok köpte även Ny behållare /bromshandtag, fick med andra slangar och bla bla , meckade ihop allt och "ja ja jävlar nu lär de fungera! lyfter upp hojen å snurrar på hjulet…… Inte! NOLL!Nada!!

rörde sig inte en milimeter!

Så jag fick en bra sida av en vän där de stog att de va krångligt att lufta dem men känns ej som att det är problemet?! på vänster sida så ligger skivan i mitten av oket på höger sida ligger skivan närmare ytterkant av oket… Kan man behöva någon distans ? fått massa tips på jobbet men jag tänkte att jag hör här med!

jag har även mont fast V sida och de snurrar som om de aldrig varit fel påt… men när jag mont fast H bromsok så NÄ Ä.. ska prova tvärt om….

Här är länken till det jag har läst : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20150728/bromsproblem-pa-honda-cb-400-n

tacksam för olika tips :D tjaoo /DD

Annons:
pentti01
2016-10-13 22:09
#1

Har du tillgång till tryckluft? Jag kör alltid med denna bromsluftare  från Biltema; funkar jättebra! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-2000031634/

Annars kan man köpa en backventil till vidrutespolningen på en bil och koppla på en slang från luftnippeln. Kom ihåg att ha koll på bromsvätskan bara!

[DieselDDoris]
2016-10-16 18:46
#2

Hej! Tack! Vi har en sådan på jobbet. Har använt den men verkar inte fungera ändå. Jag provar igen. Hört att de ska vara krångligt att lufta dessa hojar! Men ger inte Upp! Ingen av kollegorna verkar kunna lista ut felet heller :(

pentti01
2016-10-18 23:47
#3

Är det inte ett "vanligt standard "-utförande på bromssystemet på din hoj?

Jag menar , inget anti-dive eller annat?  Kolla att det kommer vätska först o främst. Felet kan också vara i huvudcylindern ; den suger tillbaka luften.

Prova pumpa vätska från "fel" håll; Jag har gjort på följande sätt ; Fyllde en oljekanna ( ny, men funkar med en ordentligt rengjord) , satte på en lämplig slang och anslöt till en luftnippel som jag öppnade. Bromsvätskebehållaren bör vara nästan tom och locket på. Sen pumpade jag opp vätska i systemet och luftade på vanligt sätt. Har gjort detta på en hydralkopplig  på en veteranbil också.

Bogey
2016-10-26 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Om man inte har en ren oljekannan som Pentti01 föreslår så kan man kan pumpa bromsvätska fel håll med en sån här flaska eller liknande.

Gör ett hål halvägs upp på flaskan, lagom stort att täcka med tummen, häll i lite bromsvätska i flaskan och anslut slangen till nippeln. Öppna nippeln, håll för hålet i flaskan med tummen och tryck in bromsvätska. Stäng nippeln, släpp hålet så luft kommer in i flaskan. Upprepa så många gånger du behöver.

Se upp så det inte rinner över i vätskebehållaren på styret bara.

Upp till toppen
Annons: