Annons:
Etikettallmänt
Läst 11793 ggr
Daspunner
6/5/17, 2:58 PM

Tips på 80-tals touring för ganska kort kille.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt bak för ett tag sedan på en trevlig MC-tur och kände att det här vill jag ju göra själv. Är såld på 80-tals hojar och touring-hojarna från den eran slår ordentligt på "vill ha nerven". Aldrig kört annat på två hjul mer än lite kross o moppe. Har b-kort sedan 2009 och är idag 35 fyllda. Jag begränsas nog lite i urvalet av att jag bara är 170cm och väger runt 70kg. Inte riktigt läst in mej på effekter och uppkörning men jag är ute efter nåt man kan ta A-kort utan begränsningar på och bra nybörjar-hoj. Älskar att skruva själv så att det är en 30 år gammal cykel gör mej inget alls.

Bifogar en bild bara för referens över vad jag söker. Häng inte upp er på märke/modell. Bara ett typexempel vad jag menar.

David

Annons:
Daspunner
6/5/17, 3:15 PM
#1

Att tillägga är att jag inte behöver något monster i effekt heller. Det finns ju några sånna från "the eighties".

Bogey
6/20/17, 8:45 PM
#2

Jag skulle rekommendera en 90-talshoj som du kan klassikerförsäkra för en spottstyver hos Bilsport & MC eller Svedea och det är Honda VFR.

Hojen var före sin tid när den kom så den var hästlängder före sin samtida konkurrenter när det gäller chassi, väghållning och bromsar.

Hade själv en-87:a och det är en riktigt trevlig hoj men rekommenderar de lite nyare modellerna så du får 17" hjul och kan sätta på moderna däck. På min -87:a fick jag trassla med att hitta diagonaldäck i udda storlekar (16" fram och 18" bak)

Annars en vridstark lättkörd V4-motor med skönt ljud (4-1-system rekommenderas) som i stort sett är outslitlig om du inte misshandlar den.

https://www.bikez.com/motorcycles/honda_vfr_750_f_1990.php

Hannie91
8/6/17, 1:31 AM
#3

Rekommenderar en Yamaha Xj 600. :) Jag är 165cm lång och räckte ner gott o väl. Jag tyckte att den var en jätte bra Första hoj.

Upp till toppen
Annons: